Zabıta Müdürlüğü Görev ve Çalışma Esasları Yönetmeliği
BİRİNCİBÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak Tanımlar ve Hukuki Bağlayıcılık
Amaç
MADDE 1– Bu Yönetmelik, Kepsut Belediye Başkanlığı Zabıta Müdürlüğünün kuruluş,
görev, yetki, sorumluluk ve çalışma usul ve esaslarını düzenler.
Kapsam
MADDE 2– Bu Yönetmelik Kepsut Belediye Başkanlığı Zabıta Müdürlüğü teşkilatını kapsar.
Dayanak
MADDE 3– Bu Yönetmelik, 5393 Sayılı Belediye Kanunu’nun 13.maddesinin üçüncü bendi,
14.maddesinin a) bendi, 15.maddesinin b), m), o) ve p) bentleri, 48.maddesinin birinci bendi,
51. maddesi, 63. maddesi, 75. maddesinin c) bendi ve 77.maddesi,11 Nisan 2007 tarih ve
26490 sayılı İçişleri Bakanlığının Belediye Zabıta Yönetmeliği ile ilgili kanun, yönetmelik ve
belediye mevzuatına dayanılarak hazırlanmıştır
Tanımlar
MADDE 4– Bu Yönetmelikte geçen;
a ) Mülki Amir; Kepsut Kaymakamlığını.
b ) Meclis; Kepsut Belediyesi Meclisini.
c ) Encümen; Kepsut Belediyesi Encümenini.
ç ) Belediye; Kepsut Belediyesini.
d ) Başkan; Kepsut Belediye Başkanını.
e ) Başkan Yardımcısı; Kepsut Belediye Başkan Yardımcısını.
f ) Başkanlık; Kepsut Belediye Başkanlığını.
g ) Emniyet Müdürlüğü; Kepsut İlçe Emniyet Müdürlüğünü.
h ) Müdürlük; Kepsut Belediyesi Zabıta Müdürlüğünü.
ı ) Müdür; Kepsut Belediyesi Zabıta Müdürünü.
k ) Memur; Kepsut Belediyesi Zabıta Memurunu.
l ) Büro; Zabıta Müdürlüğü Bürosunu.
m) Personel; Zabıta Müdürlüğü elemanlarını.
ifade eder.
Hukuki Bağlayıcılık
MADDE 5 – Belediye Zabıta Teşkilatı,
394 sayılı Hafta Tatili Kanunu,
775 sayılı Gecekondu Kanunu,
831 sayılı Sular Hakkındaki Kanun,
1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu
1608 sayılı Belediye Ceza Kanunu, 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu,
2548 sayılı Ceza Evleriyle Mahkeme Binaları İnşası Karşılığı Olarak Alınacak Harçlar ve
Mahkûmlara Ödettirilecek Yiyecek Bedelleri Hakkında Kanun,
2813 sayılı Telsiz Kanunu,
2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu,
2872 sayılı Çevre Kanunu,
2886 sayılı Devlet İlahe Kanunu,
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu,
3091sayılı Taşınmaz Mal Zilyetliğine Yapılan Tecavüzlerin Önlenmesi Hakkındaki Kanun,
3194 sayılı İmar Kanunu,
3516 sayılı Ölçüler ve Ayar Kanunu,
3572 sayılı İşyeri Açma Ruhsatlarına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek
Kabulüne Dair Kanun,
3621 sayılı Kıyı Kanunu,
4077 sayılı Tüketicinin Korunması hakkında kanun,
4109 sayılı Asker Ailelerinden Muhtaç Olanlara Yardım Hakkında Kanun,
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu,
4735 sayılı Kamu İhaleleri Sözleşmeleri Kanunu,
5188 sayılı Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun,
5199 sayılı Hayvanları Koruma Kanunu,
5326 sayılı Kabahatler Kanunu,
5393 sayılı Belediye Kanunu,
5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu,
5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu,
5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu,
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkındaki Kanun,
6831 sayılı Orman Kanunu,
7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak
Yardımlara Dair Kanun,
Bu yasalara ait uygulama yönetmelikleri,14.7.2005 tarihli ve 2005/9207 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik,
diğer ilgili yasa ve uygulama yönetmelikleri ile belediye mevzuat hükümlerini yerine
getirmek hususunda yetkili ve sorumludur.
İKİNCİ BÖLÜM
Zabıta Teşkilatı
Kuruluş
MADDE 6 - (1) Belediye zabıta teşkilatı; 10/04/2014 tarihli ve 28968 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro
İlke ve Standartlarına Dair Yönetmelik hükümleri çerçevesinde belediye meclisi kararı ile
oluşturulur. Teşkilat oluşturulurken kaynakların etkili ve verimli kullanılması, zabıta
hizmetlerinin kalitesinin artırılması, ihtiyaç duyulan nitelik, unvan ve sayıda personel
istihdamının sağlanması gözetilir.
(2) Beldenin nüfusu, fiziki ve coğrafi yapısı ile gelişme potansiyeli dikkate alınarak, zabıta
teşkilatı için ihtiyaç duyulacak norm kadroya uygun olarak birimler kurulabilir.
(3) Belediye zabıtası, hizmetin gereğine ve yoğunluğuna göre, imar, çevre, sağlık, trafik ve
turizm gibi kısımlara ayrılabilir.
(4) Belediye zabıtası, hizmetin özelliğine göre sabit, gezici veya toplu olarak görev yapar.
Kadro ve Unvanlar
MADDE 7 – Müdürlük kadro ve unvanları; Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare
Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına İlişkin Esaslara göre belirlenmiş; Zabıta
Müdürü, Zabıta Amiri, Zabıta Komiseri ve Zabıta Memuru unvanlı kadrolardan oluşur.
Bağlılık
MADDE 8 – Zabıta teşkilatı belediye başkanına bağlıdır. Belediye başkanı, zabıta teşkilatı
üzerindeki yetkilerini belediye başkan yardımcısına devredebilir.
Görev alanı
MADDE 9 – Belediye zabıtası belediye sınırları içerisinde görevli ve yetkilidir. Ayrıca,
mücavir alanlarda kanunlarla belediyenin yetki ve sorumluluğuna verilmiş hizmetler
bakımından da yetkili ve görevlidir.
Çalışma düzeni
MADDE 10 – (1) Belediye zabıta hizmetleri resmi tatil günleri de dâhil olmak üzere, günün
24 saati aksatılmadan sürdürülür. Zabıta personelinin çalışma süresi ve saatleri 14/07/1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda belirtilen çalışma süre ve saatlerine bağlı
olmaksızın, hizmetin aksatılmadan yürütülmesini sağlayacak şekilde aynı Kanunun 101 inci
maddesi gereğince Devlet Personel Başkanlığının uygun görüşü alındıktan sonra belediye
zabıtasının en yüksek dereceli amirinin teklifi ve belediye başkanının onayı ile tespit olunur.
Fazla çalışma ücretleri ile ilgili olarak 5393 sayılı Kanunda yer alan hükümler uygulanır.
(2) Zabıta personelinin çalışma saatleri vardiyalar halinde görevin gereğine göre 24 saat iş 48
saat istirahat veya 12 saat iş 24 saat istirahat şeklinde düzenlenebilir. Belediye zabıta
memurlarının haftalık olağan çalışma saatleri 48 saati geçmeyecek şekilde düzenlenir. Ancak,
personel sayısı az olan zabıtalarda 12 saat iş, 12 saat istirahat şeklinde düzenleme yapılabilir.
Bu uygulamadan dolayı hizmetin sürekliliğini aksatmamak kaydıyla ve bir sıra dâhilinde
personele 657 sayılı Kanunun 99 uncu maddesi göz önünde bulundurularak ayrıca haftada bir
gün ilave izin verilebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Görev, Yetki, Nitelikler ve Sorumluluklar
Zabıta Müdürlüğünün Görev, Yetki ve Sorumlulukları
MADDE 11 –1) İlçenin esenlik, sağlık, huzur ve düzenini sağlamakla görevli olup, bu amaçla
çıkartılmış yasalardaki belediye emir ve yasaklarına riayet etmeyenler hakkında öngörülen
ceza ve yaptırımları uygulamak.
2 ) Belediye karar organları tarafından alınmış kararları, emir ve yasakları uygulamak ve
sonuçlarını izlemek.
3 ) Belediye Zabıta Yönetmeliği ve diğer ilgili mevzuatlarla Belediye Zabıtasına verilmiş
görev ve hizmetlerin yerine getirilmesini sağlamak.
4 ) Belediye’nin karar organları tarafından alınmış ve uygulanması Zabıta Müdürlüğünü
ilgilendiren kararların, emir ve yasakların uygulanması kontrol ve takip edilerek
sonuçlandırılmasını sağlamak.
5 ) Belediye cezaları ile ilgili mevzuatlar uyarınca, belediye nizam ve yasaklarının ve bunlara
dayanılarak verilen emirlerin ve hükmedilmiş cezaların yerine getirilmesi işlemlerinin
yapılmasını, kontrol ve takip edilerek sonuçlandırılmasını sağlamak.
6 ) Bağlı bulunulan mer’i mevzuat hükümleri çerçevesinde Başkanlık Makamınca verilen
emir ve direktifleri yerine getirmek.
7 ) Belediye cezaları ile ilgili olarak kanunlar uyarınca belediye meclisi ve encümeninin
koymuş olduğu yasaklara aykırı hareket edenler hakkında gerekli işlemleri yapmak.
8 ) Belediye suçlarının işlenmesini önleyici idari tedbirleri almak, suçu işleyenlere yasalarda
öngörülen cezai işlemin uygulamasını takip ve kontrol ederek sonuçlanmasını sağlamak.
9 ) İlgili mevzuata göre denetim yetkisi bulunan işyerlerinin denetimlerini yapmak, doğrudan
işlem yapılması gerekenlere yasal işlem yapmak, ilgili birim ve kurullara bildirilmesi
gerekenleri bildirmek, kontrol ve takip edilerek sonuçlandırılmasını sağlamak.
10 ) Ruhsatsız olarak açılan veya ruhsata aykırı olarak işletilen işyerleriyle ilgili olarak İşyeri
Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre işlem yapmak.
11 ) Belediyenin iznine, resim, vergi ve harçlarına tabi iken yükümlülüklerini yerine
getirmeyenlerin tespit edilerek haklarında gerekli yasal işlemlerin yapılmasını sağlamak.
12 ) Belediyenin diğer birimlerine talep halinde destek vererek birimlerle gerekli
koordinasyonu sağlamak.
13 ) Meydan, Cadde, Sokak ve Parklarda belediyenin belirlediği kurallara ve sağlık şartlarına
aykırı satış yapan seyyar satıcılarla bilinçli mücadele edilmesini sağlamak.
14 ) Belediyece izin verilirken taahhüt edilen şartlara uyulup uyulmadığının denetlenmesi
işlemlerini kontrol ve takip etmek.
15 ) Bulunmuş eşya ve malları, mevzuat hükümlerine ve belediye idaresinin bu konudaki
karar ve işlemlerine göre korumak; sahipleri anlaşıldığında onlara teslim etmek; sahipleri
çıkmayan eşya ve malların, mevzuatta ayrıca özel hüküm yoksa bakım ve gözetim masrafı
alındıktan sonra bulana verilmesini sağlamak.
16 ) Belediyece yerine getirileceği belirtilip de mahiyeti itibariyle doğrudan doğruya veya
ilişkisi itibariyle diğer belediye kuruluşları ile işbirliği halinde yürütülmesi yetkili belediye
organlarınca belediye zabıtasından istenen hizmetleri ifa etmek.
17 ) Belediye sınırları içerisinde daimi ve günlük pazaryerleri kurma, yerlerini, değiştirme,
gerektiğinde iptal etme, kaldırma yetkisi Meclise ait olup lüzumu halinde bununla ilgili
çalışmalar yapılması, denetimlerin yapılması, gerek pazarcı esnafının gerekse tüketicilerin
sorunlarını ilgili kuruluşlarla koordinasyonu sağlayarak çözümlenmesi işlemlerinin
yapılmasını, kontrol ve takip edilerek sonuçlandırılmasını sağlamak, Pazarların nizam ve
intizamının sağlanması ve vatandaşların şikâyetlerinin giderilmesini sağlamak. Belediye
Meclisince çıkarılmış yönetmelik gereklerine riayet edilip edilmediğini denetlemek, riayet
etmeyenler hakkında gerekli yasal müeyyideyi uygulamak.
18 ) İlgili mevzuatların verdiği yetki çerçevesinde ilçe halkının sıhhat, selamet ve refahını
sağlamak, ilçenin düzenini bozucu hareketlere mani olmak.
19 ) Etrafı rahatsız edecek şekilde hayvan bulundurulmasına engel olmak.
20 ) Parlayıcı ve patlayıcı maddelerin belediye sınırları içerisinde depolanmasına mani olmak
satış ve taşınmasında mevzuata uygun davranılıp, davranmadığı denetlemek, aykırı hallerin
tespitinde failler hakkında kanunî işlem yapılmasını sağlamak.
21 ) Gıda maddeleri tüzüğü gereğince, açıkta satılması sakıncalı gıda ürünlerinin tespit
edilmesi, zabıt tutulması, Sağlık İşleri Müdürlüğü'ne bildirilmesi ve müdürlükle müşterek
imha raporu düzenlenerek imha edilmesi işlemlerinin yapılmasını sağlamak.
22 ) İşyerlerine verilmiş bulunan sanat ve ticaretten men cezasının yerine getirilmesi
işlemlerinin yapılmasını sağlamak.
23 ) Gecekondu Kanununa göre izinsiz yapılaşmaya meydan vermemek, izinsiz yapıların
tespitini yapmak ve fen elemanlarının gözetiminde yıkılmasını sağlamak ve gerekli diğer
tedbirleri almak.
24 ) Binalardan dışarıya soba borusu, baca, kanalizasyon foseptik ve her türlü çirkef suların
akıntı ve sızıntısının giderilmesini sağlamak, gidermeyenler ile yağmur suyu borularını tabana
kadar indirmeyenlere gerekli yasal işlemi uygulamak. 25 ) Bina önlerinde ve yollarda araç, halı vs. malzemeleri yıkamak suretiyle çevreyi
kirletenlere engel olmak.
25 ) Belediyece konulmuş her nevi sokak levhaları ile kapı numaraları ve çöp kutularının
yerlerini değiştirenlere, zarar verenlere engel olmak.
26 ) Dükkân ve binaların sokak cephelerine dikey olarak ilan-reklâm asanlara, belirlenen
yükseklikten aşağıya perde, saçak ve siper yapanlar ile tretuvar üzerine seyyar veya sabit
işaret levhası, ayaklı tabela, reklâm panosu koyanlara engel olmak, haklarında yasal işlem
uygulamak.
27 ) Her türlü inşaat tamirat artık ve molozlarını yollara, tretuvarlara, arsalara dökenlere engel
olmak.
28 ) Zabıta Hizmet Birimleri ile dışarıda görev yapan kendisine bağlı ekiplerin kontrol
edilmesi ve çalışmaların gereği gibi yürüyüp yürümediğinin denetlenmesi işlemlerini yapmak.
29 ) Gıda, Hijyen Eğitim Programı çerçevesinde diğer müdürlükler ile birlikte işyerlerinde
müşterek denetimler yapmak.
30 ) Gıda İmalatı yapan işyerlerini denetlemek.
31 ) Umuma Açık İstirahat ve Eğlence Yerlerini denetlemek.
32 ) Belediyemizin Stratejik Planları doğrultusunda Müdürlüğümüzce belirlenen hedef
çalışmaları yerine getirmek.
33 ) Yüksek sesle bağırarak, ses yükseltici ve hoparlörlü araçlarla satış, reklâm, ilan yapan ve
müşteri celbi maksadıyla bağırıp çağıranlara engel olmak.
34 ) İşyeri önlerinde tretuvar üzerine işgal çıkartılmasına mani olmak aksi davranışta
bulunanlara cezai işlem uygulamak.
35 ) Korsan olarak satışı yapılan her türlü bandrolsüz materyalin (Cd, Vcd, Dvd, Kitap vs.
gibi) depolanmasına, çoğaltılmasına ve satışına mani olmak, el konulan materyallerin
imhasını sağlamak, ilgilileri hakkında gerekli yasal işlemleri yapmak.
36 ) Yerleşik halde bulunan At arabalarını bölgemizden tamamen uzaklaştırıcı çalışmalar
yapmak.
37 ) Devamlı park halinde olan, çoğu zaman ilgilisi bulunamayan, çirkin görünüm arz eden,
plakasız ve değişik amaçlar için kullanılan motorlu ya da motorsuz hurda araçların bulunduğu
taktirde ilgilisince, bulunamazsa kaldırılmasını temin etmek plakalı araçların kaldırılması için
Emniyet Müdürlüğü Trafik Ekiplerine bilgi vermek, çalışmalarda ekiplere yardımcı olmak.
38 ) Belediye Gelirlerine ilişkin yasaya göre işgaline izin verilmeyen yerlerin işgaline engel
olmak.
39 ) Zabıtadan eleman bulunması gerekli çeşitli komisyonlara memur görevlendirmek,
çalışmaları takip etmek, yönlendirici işlemler yapılmasını sağlamak.
40 ) Nizam ve intizamın sağlanması amacı ile belediye suçlarını işleyenlerin takibinin
yapılması, suç işleyenlerin kovuşturulması, suçlular hakkında yasal işlemler yapılmasını
sağlamak.
41 ) Kanalizasyon ve kanal temizliği için ruhsatsız baca açan ve kanal bağlantısı yapanlara
engel olmak, bu amaçla tretuvar ve yola zarar verenler hakkında gerekli yasal işlemlerin
yapılmasını sağlamak.
42 ) Binaların herhangi bir yerinden (Kapı, pencere, balkon, teras ve apartman
aydınlıklarından) sokağa, caddeye, arsaya, bahçeye ve bitişik evlerin teras ve damlarına çöp,
kâğıt, bulaşık suyu vs. atanlara engel olmak, cezai işlem yapmak.
43 ) Binaların herhangi bir yerinden (balkon, teras ve pencerelerinden) halı, kilim, sofra bezi
vs. silkeleyenlere engel olmak, cezai işlem yapmak.
44 ) Ağaçlara çivi çakanlara, ilan yapıştıran ve asanlara engel olmak.
45) İnşaatlarda işgaliye ödenen tahta perde ile çevrili alan dışına inşaat malzemesi koyanlar
ile yol ve tretuvar vasfını bozanlara engel olmak.
46 ) Dilencileri dilenmekten men etmek, haklarında yasal işlem yapmak. 48 ) İkamete mahsus yerlerde ahır bulunduranlara engel olmak, yasal işlem yapmak.
47 )İşyeri ilgililerinin, çalışanlara ait sağlık muaeyene cüzdanlarını kontrol etmek ve
olmayanlar hakkında yasal işlem yapmak.
48 ) Gecekondu mevzuatı gereğince Belediye, Vakıf, hazine arazileri üzerine yapılmakta olan
gecekondu (inşai) faaliyetlerine engel olmak, yapılmış olanları yıkmak.
49 ) Kaçak inşaat yapımına rastlandığında teknik birim elemanlarını haberdar etmek.
50 ) Belediye emir ve yasaklarına uymayarak suç işleyenlerin ve bu suçlardan dolayı
Savcılığa sevki gerekenler ile ilgili işlemleri tamamlayarak yetkili Cumhuriyet Savcılığına
sevk etmek.
51 ) Görevli diğer müdürlükler ile birlikte, ulusal bayram günleri ile özellik taşıyan günlerde
yapılacak törenlerin gerektirdiği çalışmaların yürütülmesini sağlamak.
52 ) Yangın, deprem, su baskını gibi afet hallerinde görevli ekipler gelinceye kadar gerekli
tedbirlerin alınmasını sağlamak, gerektiğinde hasar tespitlerini yapmak.
53 ) Binaların yola bakan kısımlarındaki pencere, balkon, teras vs. gibi yerlere gerekli
tedbirleri almadan çiçek saksısı ve her türlü eşyayı koyanlara engel olmak.
54 ) Dükkânların önlerine masa, sandalye, tezgâh ile teşhir amaçlı emtia çıkarıp işgal edenlere
engel olmak, işgale devam edenler hakkında yasal işlem yapmak.
55 ) Belediyeye kayıt edilmemiş, numara almamış, aşılama işlemini süresi içerisinde
yaptırmamış, tasmasız ve yularsız hayvan bulundurup, dolaştıranlara engel olmak, haklarında
yasal işlem yapmak.
56) Yol, meydan, pazar, iskele ve köprü gibi umuma mahsus yerler ile han, pasaj gibi umumi
binaların girişlerini izin almadan işgal edenlere engel olmak.
57 ) Sivil savunma hizmetleri kapsamında yapılan çalışmalarda birim olarak üzerine düşen
görevleri ilgili birimle birlikte yerine getirmek.
58 ) Dükkânları temizlerken kirli, çamurlu ve çirkef suları yola akıtanlara engel olmak,
haklarında yasal işlem yapmak.
59 ) Umumi yerlerde çimenlere, çiçeklere basanlar, kopartanlar ve bu alanlarda top
oynayanlara mani olmak.
60 ) Yolda hastalanan, kazaya uğrayan, düşüp kalan kimseleri ve genel olarak durumları
itibari ile yersiz yurtsuz ve muhtaç durumda olanları ilgili kurumlara iletmek, esas beldelerine
göndermek veya korumak, bu maksatla gerekirse haklarında soruşturma yapmak.
61 ) Kanunların belediyelere görev olarak verdiği takip, kontrol, izin ve yasaklayıcı hususları
yerine getirmek.
62 ) İlçede trafik akışının düzenli ve sürekli kılınması, trafik emniyeti güvenliğinin
sağlanması için Emniyet Trafik birimleri ve Belediyesi Trafik birimleri ile işbirliği içersinde
çalışmak.
63 ) Vatandaşların talep ve şikayetleri doğrultusunda Müdürlük bünyesinde projeler
hazırlamak, uygulamak ve uygulatmak.
64 ) Yasalarda, trafik ile ilgili Müdürlüğe yüklenen müeyyideleri yerine getirmek, çıkması
muhtemel Trafik uygulama Yönetmeliğinde Müdürlüğümüze görev düşmesi halinde gereğini
yerine getirmek.
65 ) Kanunlarla belediyelere verilen trafik görev ve yetkilerinden belediye başkanlığınca
uygun görülenleri yürütmek.
66 ) Belediyelerce yapılan alt yapı çalışmalarında gerekli trafik önlemlerini almak.
67 ) Belediyelerce dikilen trafik işaret ve levhalarına hasar verilmesini önlemek, verilen
hasarları tespit etmek.
68 ) Mer’i mevzuatın öngördüğü diğer görevler ile Başkanlıkça verilen görevlerin icra
edilmesini sağlamak.
69 ) Asker Ailelerinden Muhtaç Olanlara Yardım Hakkında Kanuna göre, yardıma muhtaç
olduğunu beyanla müracaat edenler hakkında muhtaçlık durumu araştırması yapmak. 72 ) İşyerlerindeki ölçü ve tartı aletlerinin damgalarını kontrol etmek, damgasız ölçü
aletleriyle satış yapılmasını önlemek, yetkili tamircilerin yetki belgelerini kontrol etmek,
damgalanmamış hileli, ayarı bozuk terazi, kantar, baskül, litre gibi ölçü aletlerini
kullandırmamak, kullananlar hakkında gerekli işlemleri yapmak.
70 ) Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu kapsamında korunan eser, icra ve yapımların tespit
edildiği kitap, kaset, CD, VCD ve DVD gibi taşıyıcı materyallerin yol, meydan, pazar,
kaldırım, iskele, köprü ve benzeri yerlerde satışına izin vermemek ve satışına teşebbüs edilen
materyalleri toplayarak yetkililere teslim etmek.
71 ) Mülki idare amiri, belediye başkanı veya yetkili kıldığı amirlerin hizmetle ilgili
emirlerini yerine getirmek.
72 ) İşyerinin açma ruhsatı alıp almadığını kontrol etmek, yetkili mercilerce verilen işyeri
kapatma cezasını uygulamak ve gereken işlemleri yapmak.
73 ) Gayrisıhhi müesseseler, umuma açık istirahat ve eğlence yerlerinin ruhsatlı olup
olmadığını denetlemek.
74 ) Açılması izne bağlı işyerlerini, yasaların görev yüklediği diğer kurum elemanları (İlçe
Tarım Müdürlüğü, İlçe Emniyet, İl Sağlık Müdürlüğü) ile birlikte denetlemek.
75 ) Yetkili mercilerin kararları doğrultusunda belirlenen yerler dışında kurban satılmasını ve
kesilmesini önlemek.
76 ) Çevre ve insan sağlığına zarar veren, kişilerin huzur ve sükûnunu, beden ve ruh sağlığını
bozacak şekilde gürültü yapan fabrika, işyeri, atölye, eğlence yerleri gibi müesseseler
hakkında gerekli yasal işlemleri yerine getirmek.
77 ) Umumi yerlerde aşırı derecede gürültü yapanlara gerekli ikazda bulunulur, uymayanlar
hakkında yasal işlem yapılır.
78 ) Kaçak et kesimine mani olmak.
79 ) İlgili kuruluşlar ile işbirliği halinde fırınların ve ekmek fabrikalarının ve diğer gıda
üretim yerlerinin sağlık şartlarına uygunluğunun denetiminde ilgili kuruluşların talebi halinde
nezaret etmek, ekmek ve pide gramajını kontrol etmek, gerekli kanuni işlemleri yapmak.
80 ) Korunmaya ve bakıma muhtaç çocukları, özürlüleri, yaşlıları ve yardıma muhtaç kişileri
tespit halinde sosyal hizmet kurumlarına bildirmek.
81 ) Şiddete maruz kaldığı tespit edilen kişileri ilgili kurumlara bildirmek.
82 ) Sokakta Yaşayan ve Sokakta Çalıştırılan, Ticari Cinsel Sömürüye Maruz Kalan Çocuklar
ile Suça Karıştırılan Çocukların Takibi, Muhafazası, Koruma, Eğitim ve Tedavileri ile ilgili
çalışmalar yapan ilgili birimlere yardımcı olmak.
83 ) Umumi yol, kaldırım ve meydanlarda izinsiz olarak gazete, dergi ve kitapların yerde
teşhir edilerek satışını önler.
84 ) Umuma açık yerlere girer, gerekli kontrolleri yapar, sahip veya işletenlerinden kontrol
konusu ile ilgili belgeler ister ve haklarında tutanak düzenler.
85 ) Mevzuatla belediye zabıtasına tanınan yetkileri kullanmaya mani olanlar hakkında adli
kovuşturma yapılmak üzere tutanak düzenler.
86 ) Sahipsiz olup, beldede başıboş dolaşan hayvanların muhafaza altına alınmasını sağlar ve
bunlardan tehlike yaratması muhtemel olanların veteriner ekiplerince usulü dairesinde etkisiz
hale getirilmesine yardımcı olur.
87 ) Kanun, tüzük, yönetmeliklerin ve yetkili belediye organlarının yüklediği görevleri yerine
getirebilmek için belediye sınırları içinde tutanak düzenlemek, belge istemek, kovuşturma
yapmak, belediye emir ve yasaklarına uymayanlar hakkında adli kovuşturma yapılmasını
sağlamak üzere tutanak düzenlemeye, boşaltılması ve yıktırılması için karar bulunan yapı, ev
veya müesseselere diğer görevlilerle birlikte girmeye yetkilidir.
88 ) Belediye zabıtası amir ve memurları, görevlerine ilişkin kanun, tüzük, yönetmelik ve
emirleri bilmekle, hizmetlerini bunların hükümleri dairesinde yapmakla ve görevlerin yerine
getirilmesi sırasında birbirlerine yardım etmekle yükümlü ve sorumludurlar. 92 ) Hayvan Sağlığı ve Zabıtası Kanununa ve ilgili yönetmeliğe göre bir yerde hastalık
çıkması veya sebebi belli olmayan hayvan ölümlerinin görülmesi halinde ilgili mercilere
haber vermek, bu yerleri geçici kordon altına almak, yetkililere bu konuda her türlü yardımı
yapmak, imhası gereken hayvanların itlafına yardımcı olmak, bunların insan sağlığına zarar
vermeyecek şekilde imhasını yaptırmak.
89 ) Yol, Meydan ve tretuvarlardaki her türlü hafriyatta emniyet tedbiri almayanlara engel
olmak.
90 ) Bu yönetmelikte sözü edilmemekle birlikte Kanun, tüzük, yönetmelik, kararname,
genelgelerle ve Gönen Belediye Meclisinin 02/04/2007 tarih ve 2007/26 sayılı meclis
kararıyla çıkarılan Zabıta İdari yaptırım tembihnamesiyle Müdürlüğe yüklenen görevleri
yerine getirmek.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Belediye Zabıtasının Unvanlarına göre Görev Yetki ve Nitelikler
Müdürün Niteliği
MADDE 12- 11.Nisan.2007 tarih 26490 sayılı resmi gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren
Belediye Zabıta Yönetmeliğinin 17. maddesi Zabıta Müdürünü Görevde Yükselme Esasları
dışında tutarak Müdürün niteliği konusundaki keyfiyeti 657 sayılı Devlet Memurları Kanunun
ilgili maddeleri esas alınarak Başkan’a bırakmıştır.
Müdürün Görev, Yetki ve Sorumluluğu
MADDE 13- a ) Belediye Başkanı’nın ve/veya yetki verdiği Başkan Yardımcısının denetim
ve gözetimi altında, ilgili mevzuat gereği Müdürlüğün; sevk ve idaresini, organize edilmesini,
kadrolar arasında görevlerin dağıtılması gibi düzenlemeleri yapar.
b ) Müdürlüğün çalışma düzeni ve Ekiplerin görev dağılımını belirten program ve çizelgelerin
hazırlanmasını sağlar.
c ) Personeline hizmet içi eğitim kursu verilmesini sağlar.
ç ) Belediyenin vizyonu ve stratejik planları doğrultusunda bütçeleri ile uyumlu programlar
geliştirerek, sorumluluğuna göre icraat yapar.
d ) Elindeki mevcut kadro, araç ve teçhizatın planlamasını yapar, eksikleri üst makamlara
bildirip teminini sağlar.
e ) Başkanlığın stratejik hedefleri ve bütçesine göre Müdürlüğün yıllık faaliyet planını
hazırlar, uygulanmasını takip eder ve sonuçlanmasını sağlar.
f ) Ast üst arasındaki ilişkileri düzenleyerek teşkilatın ahenkle çalışmasını sağlar.
g )Emrindeki görevlilerin, işbölümü esasları dâhilinde, sorumluluklarını belirler ve bu
görevleri benimsetir.
h ) Mahiyetindekilerin iş tariflerini ve performans kriterlerini hazırlar, Görevde Yükselme
Yönetmeliği gereğince yükselmesini uygun gördüğü elemanlarının eğitime tabi tutulması
yönünde Başkanlık Makamına teklifte bulunur.
ı ) Emrindekilere görev dağılımı yapar, işi tarif eder, yetki verir, görev ve sorumlulukların
doğru anlaşılmasını sağlar, görevlerini yaparken insiyatif kullanmaları yönünde teşvik eder.
i ) Müdürlüğün işlerini kısa sürede, ekonomik ve verimli şekilde neticelendirmek üzere
planlar ve takip eder.
j ) Değişen mevzuatları takip eder, öğrenir, emrindekilerin de bilgi edinmelerini sağlar, sürekli
kendisini geliştirici eğitimler alır, Emrindeki elemanların görevlerinde mevzuata riayetini
sağlar, uygulamaları kontrol eder.
k ) Müdürlük personelinin genel ahlaka ve adaba uygun hareket etmeleri için disiplini temin
eder. l )Diğer Müdürlüklerle iletişim kurarak koordineli çalışılmasını sağlar, yine diğer
müdürlüklerden gelen talepleri değerlendirir, gereğinin yapılmasını sağlar.
l ) Alınan kararların uygulayıcılarına doğru bir şekilde ve süratle ulaştırılmasını sağlar, gerek
görürse emirlerini yazılı olarak verir.
m ) Emrinde çalışan elemanlara karşı örnek davranışlar sergileyerek yönlendirici olur.
n ) Müdürlüğün harcama yetkilisi olduğundan harcamaların bütçeye uygunluğunu devamlı
kontrol altında bulundurur. Verimli, tutumlu ve yerinde harcama yapılmasını sağlar.
o ) Yapılan işlemlerle ilgili her türlü kaydın tutulmasını, gerekli belgelerin düzenlenmesini ve
takibini, evrakın muhafaza edilmesini sağlar, bu konulardaki mevzuat ve usullere göre hareket
edilmesini temin eder.
ö ) Belediye'nin özel kolluk gücü olarak ilçe düzeninin, halkın huzur ve sağlığının sağlanması
ve korunması amacıyla, Zabıta Yönetmeliği ve mer’i mevzuatında belirtilen yaptırımların
yerine getirilmesini temin eder.
p)Müdürlük elemanlarının mesai ve çalışmasını denetler, çalışmaların verimli olması
hususunda gerekli tedbirler alır.
r ) Sicil amiri olarak personelin performans değerlendirmelerini yapar ve gizli sicil raporlarını
tanzim eder.
s ) Müdürlüğe gelen tüm evrakın ilgililere usulünce iletilmesini sağlar, Görevle ilgili her türlü
iç/dış yazışmaların mevzuata uygun yapılmasını sağlar.
ş )Mer’i mevzuatın öngördüğü diğer görevler ile Başkanlıkça verilen görevlerin icra
edilmesini sağlar.
Amirin Niteliği
MADDE 14- Amir, kadro durumu elverişli olmak Başkanlıkça uygun görülmek kaydıyla,
Görevde Yükselme Yönetmeliğinde belirtilen;
a ) En az lise mezunu.
b ) 4 yıllık yüksek öğrenim mezunları için 2 yıl; 2 yıllık yüksek okul mezunları için 3 yıl, lise
ve dengi okul mezunları için 4 yıl zabıta komiseri olarak çalışmış.
c )Yüksek öğrenim mezunu olanların 1-4 dereceli kadrolara atanmaları için 657 sayılı
Kanunun 68’inci maddesinin (B) bendinde belirtilen süre kadar hizmeti bulunan.
ç ) Son üç yıllık sicil notu ortalaması en az iyi derecede olan.
d ) Görevde yükselme sınavında başarılı olmuş, kişilerden oluşur.
Komiserin Niteliği
MADDE 15- Komiser, kadro durumu elverişli olmak Başkanlıkça uygun görülmek kaydıyla,
Görevde Yükselme Yönetmeliğinde belirtilen;
a ) En az lise mezunu.
b ) 4 yıllık yüksek öğrenim mezunları için 2 yıl; 2 yıllık yüksek okul mezunları için 3 yıl, lise
ve dengi okul mezunları için 4 yıl zabıta memuru olarak çalışmış.
c ) Son üç yıllık sicil notu ortalaması en az iyi derecede olan.
ç ) Görevde yükselme sınavında başarılı olmuş, kişilerden oluşur.
Memur Olabilmek İçin Genel Şartlar
MADDE 16- 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48’inci maddesinin (A) fıkrasında
belirtilen genel şartların yanı sıra, Görevde Yükselme Yönetmeliğinde belirtilen;
a ) En az lise veya dengi okul mezunu.
b ) Tartılma ve ölçülme aç karnına, soyunuk ve çıplak ayakla olmak kaydıyla erkeklerde en az
1.67 m, kadınlarda en az1.60 mboyunda olmak ve boyun1 mden fazla olan kısmı ile kilosu
arasında (+,-)10 kg. dan fazla fark olmayan.
c ) Sınavın yapıldığı tarihte 25 yaşını doldurmamış.
ç ) Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılacak Kamu Personel
Seçme Sınavı (KPSS)’na girmeleri ve sınav komisyonunca belirlenecek taban puanı almış
bununla birlikte başkaca özel şartlar konulmuşsa bu şartlara uygun olanların Belediye
tarafından yapılan yazılı ve sözlü sınavda başarılı olmaları sonucu Belediye başkanının onayı
ile zabıta memuru olarak göreve atanır.
Amir, Komiser ve Memurun Görev, Yetki ve Sorumluluğu
MADDE 17- a ) Belediye Başkanı veya görevlendirdiği Başkan Yardımcısının onayıyla
belirlenen görev pozisyonlarında istihdam edilenler, bu yönetmeliğin 10’ncu maddesinde
belirtilen görev, yetki ve sorumlulukları mer’i mevzuatın teşkilata yüklediği görev ve yetki ile
yerine getirirler.
b ) Müdürlükçe kendisine verilen görevleri en kısa sürede, en etkin ve en ekonomik şekilde
yerine getirir, Başkanlığın stratejik hedeflerine göre hazırlanması için kendisinden istenen tüm
iş ve işlemleri yapar, yürütür.
c )Müdürlüğüne daha faydalı olmasını sağlayacak, verimli ve etkin çalışmasına yardım
edecek tüm konularda bilgisini devamlı arttırır, bunun için düzenlenen etkinliklere istekle
katılır, mesleki bilgi ve becerisini geliştirir.
ç ) Verimliliğini arttırılması ve işlerin daha etkin, kaliteli, düzenli ve süratli yürütülmesi için
gerekli çalışma metotlarını araştırır, uygular, kendisinin ve teşkilatın onur ve haysiyetini
rencide edici davranışlardan kaçınır, genel ahlak, onur ve adaba uygun hareket eder.
d )Amirince talep edilen bütün raporları eksiksiz hazırlar, işleri en az maliyetle icra eder,
verilen işi belirlenen bütçe sınırları içerisinde kalarak yerine getirir eder.
e )Göreviyle ilgili evrak ve bilgileri sürekli kontrol eder, hata ve yanlışlığa meydan vermemek
için çaba gösterir.
f ) Sivil savunma hizmetleri kapsamında üzerine düşen görevleri ilgili birimle birlikte yerine
getirir.
g ) Görev aldığı çeşitli komisyonlarda görevini etkin biçimde yapar.
h ) Nizam ve intizamın sağlanması amacı ile belediye suçlarını işleyenlerin takibini yapar, suç
işleyenlerin kovuşturulması, suçlular hakkında yasal işlemlerinin yapılmasını sağlar.
ı ) Belediye cezaları ile ilgili mevzuat uyarınca, belediye yasaklarının ve bunlara dayanılarak
verilen emirlerin ve hükmedilmiş cezaların yerine getirilmesi işlemlerinin yapılmasını sağlar.
i ) Görevleri yerine getirirken, ilgili mevzuat hükümlerine uygun davranır.
J )İlgili mevzuatların öngördüğü ancak bu yönetmelikte belirtilmeyen diğer görevler ile
Başkanlıkça verilen görevleri icra eder.
Büro Hizmetleri
MADDE 18- a ) Müdürlüğe gelen tüm evraklar kayda alınır. Gereği için Müdür tarafından
ilgili personele havale edilir.
b ) 1608 sayılı yasaya göre tanzim edilen ceza zabıtları bilgisayara kayıt edilerek encümene
gönderilir. Encümence verilen karar sonuçları gelince karşılarına işlenir, kararlar dosyasında
muhafaza edilir.
c ) Müdürlüğün çalışma programı doğrultusunda, Müdürlükte görevli personelin ekip olarak
görev yerleri, izinleri ve istirahatlarını kısaca görev dağılımı ve iş düzenini belirten günlük
icmal çizelgesi düzenlenerek Müdüre imzalatılır, daha sonra dosyasında saklanır.
ç ) Kabahatler Kanununa göre tanzim edilen ve büroya teslim edilen İdari Yaptırım Karar
Tutanakları listelenerek ve üst yazısı yazılarak gereği için Mali Hizmetler Müdürlüğüne
zimmet ve imza karşılığı gönderilir, dosyasında muhafaza edilir.
d ) Müdürlükte yapılan tüm yazışmaların birer sureti konularına göre dosyalama sistemine
uygun olarak sınıflandırılır ve ayrı ayrı klasörlerde saklanır.
e ) Başkanlık Makamından Müdürlüğe intikal eden emir, talimat, ve görevlerin gereğini
yerine getirir ya da getirilmesini sağlayarak neticeden Başkanlığa bilgi verir.
f ) Yönetmelikte belirtilmemekle birlikte Müdürlüğe yüklenen görevlerle ilgili her türlü
yazışmayı yapar, raporları düzenler, istenildiği şekilde istenen yere iletir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Kılık ve kıyafet
MADDE 19- Zabıta personeli üniformalı olup, kıyafet ve teçhizatı, İç işleri Bakanlığın’ ca
11 Nisan 2007 tarih ve 26490 sayılı Belediye Zabıta Yönetmeliğinin 33. Maddesinde
belirtildiği gibidir.
Mesai saatleri içerisinde;
a) Dışarıda şapkasız gezmek,
b) Şapkayı elde taşımak,
c) Eller cepte dolaşmak,
d) Zincir, tespih sallamak,
e)Ütüsüz, lekeli, çamurlu, kirli elbise, boyasız ayakkabı giymek,
f) Sokakta umumi yerlerde sigara puro, pipo içmek, çiklet çiğnemek,
g) Kıyafet yönetmeliğine aykırı renkte gömlek çorap giymek, kravat ve eşarp takmak,
h) Laubali tavır ve hareketlerde bulunmak, şakalaşmak,
ı) Rütbe işaretleri isimlik ve düğmeleri noksan bulunmak,
i) Her sabah sakal traşı olmamak, saçları ve sakal başları normalden daha fazla uzun olması,
j) Hanım personel için, etekleri normalden fazla kısa giymek,
k) Aşırı makyaj yapmak,
l)Takı takmak,
m)Farklı ayakkabı giymek, Saçların dağınık ve uzun olması yasaktır.
Zabıta kıyafetini kullanma yasağı
MADDE 20 – Belediye zabıta personeli, görevli bulunduğu fiili çalışma süresi ve görevi
dışında resmi kıyafetini kullanamaz. Belediye zabıta personeli için bu Yönetmelikte şekli
gösterilen resmi kıyafet ile işaretler, başka bir özel veya kamu kuruluşu mensubu tarafından
kullanılamaz.
Kimlik belgesi
MADDE 21– Her zabıta personeline belediye tarafından seri numaralı olarak bastırılacak
olan üzerinde belediye zabıtası kokardı bulunan bir kimlik belgesi verilir.
Belediye vasıtalarından yararlanma
MADDE 22– Belediye zabıta personelinin, belediyenin kurduğu, işletme hakkını devrettiği
veya belediyeye bağlı işletmelerin şehir içi yolcu taşıma vasıtalarından yararlanmalarında;
8.1.2002 tarih ve 4736 sayılı Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Ürettikleri Mal ve Hizmet
Tarifeleri ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ve bu Kanuna
dayanılarak çıkarılan Bakanlar Kurulu kararları uygulanır.
Yemek
MADDE 23– 24 saat iş, 48 saat istirahat şeklinde çalışan zabıta personeline iki; 12 saat iş, 24
saat istirahat ve 12 saat iş, 12 saat istirahat şeklinde çalışan zabıta personeline bir öğün yemek
verilir. Yiyecek giderleri 657 sayılı Kanunun 212. maddesi esas alınarak belediyece karşılanır.
İzin hakkı
MADDE 24- Zabıta personelinin izinleri yürürlükteki kanunlara göre ve teşkilatın işleyiş
düzenini aksatmamak kaydı ile verilir. İzin planlaması yıllık olarak görevli zabıta birim
amirliğince yapılır.
Belediye zabıta görevlilerine başka hizmet verilmesi
MADDE 25– Belediye zabıta görevlilerine zabıta hizmetleri dışında bir görev verilemez.
Ancak, olağanüstü hallerde Müdür, Başkan Yardımcısı veya belediye başkanının emri ile
geçici olarak hizmetin gerektirdiği başka görevler de verilebilir.
Ödüllendirme
MADDE 26 – Görevlerinde üstün başarı ve yararlılık gösteren zabıta personeline, başarı ve
yararlılığının derecesine göre yürürlükteki kanun hükümlerine uygun olarak ödül verilebilir.
Disiplin cezaları
MADDE 27– Zabıta personeline uygulanacak disiplin cezaları
a) Uyarma,
b) Kınama,
c) Aylıktan kesme,
ç) Kademe ilerlemesinin durdurulması,
d) Meslekten çıkarma,
e) Devlet memurluğundan çıkarma,
Eğitim
MADDE 28 - Zabıta Müdürü; zabıta amir ve memurlarının genel kültürlerini, meslek
bilgilerini ve verimliliklerini arttırmak, hizmete yatkınlıklarını sağlamak, geliştirmek, gelişen
şartların gerekli kıldığı alanlardaki görgülerini arttırmak ve daha üst kadrolara hazırlamak
amacıyla eğitim programları düzenlerler. Ayrıca zabıta teşkilatlarının personelinin temel ve
teknik eğitimleri, kamu kurum ve kuruluşları, üniversitelerin ilgili bölümleri veya ilgili sivil
toplum kuruluşları ile işbirliği yapılarak gerçekleştirilir.
Spor
MADDE 29– a) Zabıta personelinin fiziki nitelikleri, hazırlanan spor programları ile
desteklenir. Personele; kültür-fizik çalışmaları, atletizm, aletli sporlar, mukavemet ve denge
sporları ile uygun görülecek diğer mesleki spor faaliyetleri yaptırılarak iş verimlilikleri
arttırılır.
b) Zabıta personelinin belirtilen sportif çalışmaları ve mesleki sporları yapabilmesi için
gerekli alan düzenlemesi ile araç gereç ve özel spor kıyafetleri belediye tarafından temin
edilir. Ayrıca bu konuda belediyenin spor ve sosyal tesislerinden yararlanılır. Zabıta
teşkilatına yurt içi ve yurt dışında düzenlenen spor etkinliklerine ve zabıta spor
müsabakalarına katılma imkânı sağlanır.
c) Gönüllü zabıtalar da bu hak ve imkânlardan istifade eder.
Belediye zabıtasının motorlu araçları
MADDE 30 –Aracın sağ çamurluğundan başlayarak aracın arkasını da dolaşacak şekilde sol
çamurluğun bitiminde son bulan20 santimetregenişliğinde beyaz renkli bir kemer ve bu
kemerin sağ ve sol ortasına gelecek şekilde birer "ZABITA" yazısı ve kapı ortalarına gelecek
şekilde zabıta kokardı bulunur. Bu yazıların altında küçük harflerle yazılmış elektronik posta
ya da telefon-faks bilgilerini içeren Kepsut Belediyesi ismi yer alır. Zabıta araçlarının tepe
lambaları mavi ve turuncu çift renklidir.
Savunma amaçlı teçhizat
MADDE 31 – Belediye zabıta personeline görevleri esnasında karşılaştıkları direniş ve fiili
saldırı durumunda kullanılmak üzere göz yaşartıcı sprey, kask ve kalkan gibi savunma amaçlı
teçhizat verilebilir.
Hizmetin gereğini yapmada uyulacak esaslar
MADDE 32 – Acil durumlarda, kanun, tüzük ve yönetmeliklerde açıklık olmayan veya işin
uygulanma tarzına dair emir bulunmayan yahut bunların uygulanmasında tereddüt hasıl olan
işlerde belediye zabıtası memuru kendi sorumluluğu altında durumun gerektirdiği tedbirleri
alır, keyfiyeti en kısa zamanda merciine bildirir.
Kendisine teslim edilen eşyanın iyi kullanılması ve korunması
MADDE 33 – Zabıta personeline teslim edilmiş vasıta, malzeme, teçhizat ve eşyanın
kaybolması, tahribi, kötü, hor ve amaç dışı kullanımı durumunda kanunların ilgili hükümleri
uygulanır.
Gönüllü zabıta
MADDE 34 – Zabıta teşkilatı kurulmuş olmakla beraber zabıta hizmetlerinin
desteklenmesine ihtiyaç duyulan hallerde 9/10/2005 tarihli ve 25981 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İl Özel İdaresi ve Belediye Hizmetlerine Gönüllü Katılım Yönetmeliği
hükümlerine göre, gönüllü zabıta teşkilleri kurulması Gönen Belediyesince teşvik edilir.
ALTINCI BÖLÜM
Koruma ve Güvenlik Hizmeti
MADDE 35 - Kepsut Belediyesi sınırları içerisinde bulunan, Belediye Hizmet binaları,
Üniteleri, tesislerine ait güvenlik noktalarının Koruma, Güvenlik, Gözetim, Denetim ve
Kontrol Hizmetini kendi bünyesindeki personel ile veya hizmet alım ihalesi yolu ile
sağlamaktır.
Güvenlik Hizmetinin Sorumlulukları
MADDE 36 - a) Belediye hizmet binaları güvenlik noktalarında bulunan araç, gereç,
makineler, belgeler, dokümanlar ve bilgi işlem materyalleri ile diğer her türlü taşınır ve
taşınmaz malları; sabotaj, yangın, hırsızlık, soygun, yağma, tehdit, her türlü zarar ve
tehlikelere karşı korumaya ve güvenliklerini temine, b) Belediye Ana ve Ek hizmet binalarında bulunan, Kuruma mensup daimi personel ile geçici
görevli, sözleşmeli ve yabancı uzman personelin zorla işten alıkonulmasına, huzur, sağlık ve
vücut bütünlüklerine yönelik tehdit ve tehlikelere karşı Korumaya ve güvenliklerini temine,
c) Belediye Ana ve Ek hizmet binalarında, Kurumla ilgili olarak çeşitli nedenlerle ( Ziyaret,
iş takibi, Kurum dışından destek hizmetleri vb. ) bulunacak olan tüm kişileri, huzur, sağlık ve
vücut bütünlüklerine yönelik tehdit ve tehlikelere karşı Korumaya ve güvenliklerini temine,
d) Belediye Ana ve Ek hizmet binalarına ait alanlarda, trafiğin düzenlenmesi, demirbaş eşya
ve sarf malzemelerinin bulunduğu depoların korunması, araç parklarının korunması, Sabotaj,
Yangın, Hırsızlık, Soygun, Tehdit ve diğer Tehlikelere karşı, Korumaya ve güvenliklerini
temine,
e) 5188 sayılı “ Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun” ile buna bağlı olarak çıkartılan “
Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanunun Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik” tebliğ ve
genelgeler doğrultusunda, İdare tarafından verilecek diğer görevleri yerine getirmeye yetkili
ve sorumludur.
Güvenlik Görevlilerinin Uymak Zorunda Olduğu Kurallar
MADDE 37- a) Güvenlik görevlerine valiliklerce verilen kimlik kartında görevlinin adı ve
soyadı ile silahlı ya da silahsız olduğunu belirtilecektir. Kimlik Kartları görev alanı ve süresi
içerisinde herkes tarafından görülebilecek şekilde yakaya takılacaktır. Kimliğin kaybedilmesi
halinde durum derhal valiliğe bildirilecektir.
b) Güvenlik görevlilerinin giyeceği üniforma ve üniformayı tamamlayan diğer unsurlar, Türk
Silahlı Kuvvetleri ve genel kolluk kuvvetleri ile kanunlarla kurulan özel kolluk kuvvetlerinde
kullanılan renkte, biçim ve motifte olamaz. Üniformada, şirket tanıtıcı isim, işaret veya logo
bulunacaktır.
c) Kurum nezdindeki bay, bayan güvenlik elemanları, görevleri süresince, kılık ve
kıyafetlerinin (saç, sakal, makyaj, şahsi bakım ve temizlik vb.) uygunluğunu ve temizliğini
sağlayacak, aksesuar ( kolye, madalyon, künye, rozet, ziynet eşyası vb.) takılmayacak, bina
içerisinde kaban giyilmeyecek, bina içinde kepsiz ve baş açık / bina dışında ise mutlaka kep
giyilmiş halde bulunulacak, Kurum personeli ile göreve ilişkin konular dışında özel
temaslarda bulunulmayacak, Kurum içi ve dışı tüm kişilerle görev gereği olacak ilişkilerde,
nazik ve kibar olunacak ve görev başında iken sigara içilmeyecektir.
d) Giyim ve kullanımda olan giyeceklerle, donatımın sürekli temiz, düzgün ve bakımlı olması
için gerekli tüm tedbirleri almak, kontrolleri yapmak ve aksaklıkları derhal giderecektir.
Yürürlük
MADDE 38– Bu Yönetmelik hükümleri; Kepsut Belediye Meclisince kabulü ve ilanından
sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 39– Bu Yönetmelik hükümleri Kepsut Belediye Başkanınca yürütülür.