TEMİZLİK İŞLERİ MÜDÜRLÜĞÜ
GÖREV VE ÇALIŞMA YÖNETMELİĞİ
MADDE : 1
AMAÇ : Temiz bir çevrede insanların sağlıklı, mutlu ve çağdaş bir şekilde yaşama
haklarından hareketle cadde ve sokakların temizlenmesi, çöplerinin alınması ve
nakledilmesi, zararlı sinek ve haşerelerle mücadele edilmesi geri kazanılabilir katı
atıkların kaynağında ayrıştırılması sağlanması, çöp konteynerlerinin her zaman temiz
ve sağlam olması için çalışmalar yapmak.
MADDE – 2
KAPSAM : Bu yönetmelik Balıkesir Kepsut Belediyesi Temizlik İşleri Müdürlüğünün
Kuruluş , görev ve çalışma esaslarını düzenler.
MADDE – 3
DAYANAKLAR :
Bu yönetmelik 5393 sayılı Belediye Kanununun 15/b maddesine istinaden düzenlenmiştir.
MADDE- 4
TANIMLAR : Bu yönetmelikte söz konusu olan ,
a) Belediye : Kepsut Belediyesi
b) Başkanlık : Kepsut Belediye Başkanlığı
c) Müdürlük : Temizlik İşleri Müdürlüğü
d) Çalışanlar : Temizlik İşleri Müdürlüğü ve bağlı birimlerinde hizmet veren memur
ve işçi personeli ifade eder.
MADDE – 5
TEŞKİLAT VE ORGANLAR : Temizlik İşleri Müdürlüğü 1 Müdür ve Çevre
Sağlığı Koruma ve Kontrol Şefliğinden oluşmaktadır.
MADDE– 6
TEMİZLİK İŞLERİ MÜDÜRLÜĞÜNÜN ÇALIŞMA KONULARI :
a) Cadde, sokak ve kaldırımların süpürme marifetiyle temizlenmesi,
b) Cadde ve sokaklarda bulunan çöp konteynerlerinde çöplerin toplanması ve
depolama alanına nakledilmesi
c) Çöp konteynerlerinin cadde ve sokaklarda uygun yerlere yerleştirilmesi,
d) Günlük mahalle aralarına veya sabit semt Pazar yerlerine kurulan , ve Pazar
esnafından kaynaklanan çöplerin temizlenmesi ile Pazar yerlerinin yıkanarak
dezenfekte edilmesi,
e) 1 adet yol süpürme araçlarının program dahilinde bulvar ve caddelere
girmelerini sağlayarak temizliğe katkı sunmaları, f) Çöpün biriktirilmesi ve toplanılmasında kullanılan çöp konteynerlerinin
ihtiyaçdan dolayı yeni taleplerinin karşılanması , tekeri kırılan bozulan
konteynerlerin tamir ve bakımının yapılması ile yıkanması ve dezenfekte edilmesi,
f) Eğitim kurumları, ibadet yerleri ve sağlık hizmetleri yapan yerlerde genel
temizliğine katkı sunmak ve ilaçlama hizmetini yürütmek
g) Sivrisinek, karasinek , yürüyen haşereler ve fare , sıçanlarla lokal olarak iç ve dış
mekanlarda ilaçlı mücadele etmek
h) Geri kazanılabilir atıkların kaynağında ayrıştırma işleminin 69 mahallede
uygulanması çalışmasını yapmak
ı) Mevcut çöp toplama sistemini geliştirmek yada yeni sistemlerin bulunması
hususunda çalışmalar yapmak,
i) Çeşitli büroşür, resim, slogan ve reklam araçları ile kampanyalar düzenleyerek
halkın çevreye olan duyarlılığını arttırmak ve temizliğe katılımını sağlamak,
j) Maliyet analizi ve planlama konularına önem vermek
k) Sivrisinek, karasinek, haşere ve kemirgenlerin üreme alanlarını tespitini yapmak ve
bu alanların yok edilmesini sağlamak
l) Çöp konteynerlerinin özel donanımlı yıkama aracı ile ayda bir kez yıkanarak
dezenfekte etmek
MADDE – 7
TEMİZLİK İŞLERİ MÜDÜRÜNÜN GÖREV, YETKİ VE
SORUMLULUKLARI:
a) Bu yönetmelikte belirtilen müdürlük hizmetlerinin zamanında verimli ve düzenli
şekilde yürütülmesini sağlamak
b) Personelin gizli sicillerini düzenlemek, her türlü özlük ve sosyal haklarını izlemek
, müdürlüğün çalışma konuları ile ilgili kuruluş ve birimlerle iş birliği kurmak
c) Müdürlüğün çalışmalarını mevzuat esaslarına göre düzenlemek çalışma programı
hazırlamak başkanlığın onayına sunmak , Başkanlıkça onaylanan çalışma
programının gerçekleşmesi için gereken malzemeyi temin etmek
d) Müdürlükçe yapılan çalışmalarla ilgili olarak belirli aralıklarla toplantılar
düzenlemek, çalışmalarla ilgili değerlendirmeler yapmak , personellerle ilgili izin,
hastalık ve çekilme gibi nedenlerle ilgili ayrılanların yerine bir başkasının
görevlendirilmesini ve hizmetlerin aksamaması için gerekli önlemleri almak
e) Çalışma verimini arttırmak amacıyla kanunları, idari ve genel yargı kararlarını ve
bunlarla ilgili yayınları takip etmek, satın almak, gibi durumlarla personellerinde
yararlanmasını sağlamak
f) Müdür, müdürlük personelinin devam/devamsızlığından sorumludur. Personelin
yapacağı işle ilgili görevlerinin neler olduğunu düzenlenecek bir iç yönergeyle, tek
tek açıklamalı bir şekilde belirtilerek personele bu yönergede belirtilen görevleri
eksiksiz ve sürekli olarak çalışma içinde bulunduracaktır.
g) Müdür görev ve çalışmaları yönünden Belediye Başkanına karşı sorumludur.
MADDE – 8
A) TEMİZLİK İŞLERİ MÜDÜRLÜĞÜNÜN TEMEL YAPISI
Müdürlüğün amaç, görevler ve ilişkileri bakımından hem planlayıcı hem de
uygulayıcı yönleri vardır. Temizlik İşleri Müdürlüğüne görev veren yürürlükteki
yasalara göre müdürlüğün iki yönlü niteliği olduğu görülmektedir.
1- Kendi görev konularında araştırıcı, planlayıcı, izleyici, değerlendirici, denetleyici
ve yol gösterici bir örgüt niteliğinde çalışmaktadır.
2- Yine kendi konularında bizzat uygulamada yapmaktadır.
B) GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUK
1-Yetki ve görevlerin birbirinden ayrılmaları olanaksızdır. Bunun yanında sorumluluk
yetki ve görev birbirleriyle çok yakından ilgisi bulunan bir birlerini tamamlayan güç
kavramlardır.
2-Görev, yetki ve sorumluluk konusunda genel kurallar şunlardır.
a) Her eleman görevini yapmak için gerekli ve yeterli yetkiye sahiptir. Yetki
ise bir görevi (nitelik, nicelik, süre, yöntem v.b. yönünden) bağlı bulunan
kişi veya makamdan alınan hak olarak yorumlanmaktadır.
b) Her eleman görevini yapmamaktan, eksik, yanlış veya geç yapmaktan
yetkisi oranında sorumludur.
3- Yetki devri yasaların çalışma ilkesi ve koşullarının sınırlarına göre yapılır. Bir
yetkinin devredilmesi sonucunda, yetkiyi devreden yöneticinin o yetkinin
kullanılmasından doğan genel sorumluluğu devam eder. Yetkiyi devreden ile
devir alan arasında yeni bir sorumluluk ilişkisi doğar.
Yetkiyi devir alan, o yetkinin kullanılmasında doğan cezai, parasal ve hukuki
sorumluluklarında başka, yetkiyi devreden yöneticiye karşı görev sorumluluğu da
yüklenmiş olur.
MADDE -9
YÖNETİCİLERİN GENEL VE ORTAK GÖREV , YETKİ VE
SORUMLULUKLARI
A) Her kademede yönetici durumunda bulunan kişileri “Yönetici” olmak
nedeniyle yüklendiği bütün yöneticiler için ortak ve genel bazı görev yetki ve
sorumlulukları vardır.
Yönetim kademelerinin düşey olarak en üst yönetim kademesinden başlayıp en alt
yönetim kademesine doğru kapsam ve sınırları daralır. Bu nedenle her yönetici
hangi yönetim kademesinde bulunursa bulunsun bu görevleri yerine getirmek
durumundadır.
Her yöneticinin temel görev, yetki ve sorumlulukları içerisinde şunlar vardır:
1- Planlama-programlama:
a) Amaca ulaşmak için birbirini izleyen belli adımlar biçiminde çalışma
planları ve programlarını hazırlatmak
b) Yetkisi içinde olan plan ve programları onaylamak yetkisi içinde olma-
yanları bir üst kademedeki yöneticilere onaylatmaktır.
c) Bu çalışmalar sırasında yasaların çalışma ilke ve koşullarını sınırları
içinde kalmayı gözetmek
2- Düzenleme :
a) İşle ilgili hizmet boşluklarının veya girişimlerinin olup olmadığını
araştırmak bunları giderici tedbirler almak,
b) İşin yapılması için gerekli mali kaynak, personel, malzemenin
zamanında sağlanmasını görüp gözetlemek
3- Koordinasyon:
a) İşin yapılması sırasında hangi birimler ile doğrudan doğruya veya
dolaylı ilişkiler kurulması gerektiğini ve bu ilişkilerin kapsamını ortaya
çıkarmak
b) Bu ilişkileri sağlayıcı düzeni kurmak kurulan düzeni ilgili personel
duyurmak
4- Uygulamalı Yönetim :
a) Görevi zamanında ve amaca uygun olarak sonuçlandırmak
b) Asıl görevle ilgili yazışma, görüş alma, olur çıkartma gibi yan
görevleri de yapmak yaptırmak.
5- İzleme, denetleme, değerlendirme :
a) Uygulamanın görevinin yapılışının belli aşamalarında sonuçları
öğrenmek üzere bir değerlendirme düzeni kurmak
b) Değerlendirme sırasında ortaya çıkan sorunları çözmek veya çözüm
önerisi ile üst kademeye sunmak.
6- Yönetimle ilgili diğer görev, yetki ve sorumluluklar:
a) Atama, yükselme, yer değiştirme, mükafatlandırma ve cezalandırma
işlemlerine ilişkin ön yazışmaları yapmak yada bu konularda karar
almak, sicil vermek, iş dağıtımını düzenlemek birimin yıllık bütçe
program önerilerini hazırlamak
B- Yukarıdaki görevleri yerine getirirken yönetici aşağıdaki yönetim ilkelerini de göz önünde bulundurmalıdır.
1- İnsiyatif
2- Seçme ve karar verme
3- Kolaylaştırma
4- Değiştirme
5- Eldeki kaynaklardan iyi yararlanma
6- Geliştirme
7- Devamlılık
8- Liderlik
9- Moral
10- Takdir ve ceza
11- Disiplin
12- Ortam
MADDE – 10
A) MÜDÜRLÜK ALT BİRİMİNİN GÖREVLERİ:
a- Müdürlük ile ilgili hizmet hedeflerini, yasal , hukuksal, ekonomik ve
yönetsel sınırlılıkları dikkate alarak ve maliyet olarak ayrıntıları ile
belirlenmesine yardımcı olmak
b- Saptanan yeni hizmet hedeflerine uygun yıllık eylem programı
hazırlanmasına yardımcı olmak
c- Alt birim şefliği personel arasında iş birliği ve uyumu sağlamak şefliğin
personelinin devan ve devamsızlığından sorumlu olmak
d- Personeli isteklendirmek, verimli ve başarılı çalışmayı sağlamak e- Çalışma sonrası düzenlenen raporların sonuçlarına göre elde olunan
performans, önceden saptanmış hedeflerle karşılaştırmak, sorumluluk alan
personelin çalışmalarını değerlendirmek
e- Alt birim görev ve çalışmaları bakımından müdürüne karşı sorumludur.
Müdür tarafında mevzuat hükümlerine uygun verilen diğer görevleride
yapar.
MADDE – 11
ORTAK HÜKÜMLER :
a) Tetkik işleri göreve gidecekleri yerleri ve yaptıkları, yapacakları işleri gizli
tutar bu konuda yetkili ve ilgililerden başkasına açıklamada bulunamaz.
b) Sınıf, etiket ve unvan farkı gözetmeden her vatandaşa eşit davranır
c) Mesai bitiminde masa üzerindeki evraklarını kendilerine ait dolap ve masa
gözlerine koyar ve kilitler
d) Herhangi bir nedenle görevlerinden ayrılan personel korumak ve
saklamakla görevli evrakı kendisinden sonraki göreve başlayan personele
devretmedikçe görevinden ayrılamaz devir teslim cetvelleri müdürlükte
saklanır.
e) Müdürlüğü ilgilendiren çeşitli hizmetlerin uyumlu ve düzenli yürütülmesi,
personel arasındaki ahenkin sağlanması için herkes gayret gösterir olumsuz
bir durumda konu müdüre yansıtılır müdür bu konuda gerekli önlemleri
alır.
MADDE- 12
GELEN – GİDEN EVRAKA YAPILACAK İŞLEMLER
Müdürlüğe gelen ve giden evrak ilgili kayıt defterine tarih ve sayılarına göre
kayıt edilir. Müdürlük dışında yazılan evrak zimmetle ilgili birime teslim edilir.
MADDE- 13
ARŞİVLEME VE DOSYALAMA
Dosyalama işlemi de konularına göre ayrı ayrı yapılır gelen evrak
dosyası, giden evrak dosyası, avans dosyası, ayniyat, demirbaş dosyası ,
genelgeler ve bildiriler dosyası
MADDE- 14
GÖREVİN PLANLANMASI
Belediye birimleri arasında yazışmalar müdürün imzası ile yürütülür.
Belediye dışı yazışmalar Başkan veya görevlendireceği Başkan Yardımcısının imzası
ile yürütülür.
MADDE- 15
YÜRÜRLÜK
Bu Yönetmelik Kepsut Belediye Meclisince kabulü ve yayımı ile yürürlüğe girer.
MADDE- 16
YÜRÜTME
Bu yönetmelik hükümlerini Kepsut Belediye Başkanınca yürütülür.